Allrighty guys, my real ozzie experience! - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Eline Uijtewaal - WaarBenJij.nu Allrighty guys, my real ozzie experience! - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Eline Uijtewaal - WaarBenJij.nu

Allrighty guys, my real ozzie experience!

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

20 Maart 2014 | Australië, Rockhampton


Na een maand hier in Australië, heb ik dan eindelijk mijn ultieme Australische avontuur beleefd! Vanuit Fraser Island reisde ik richting Hervey Bay waar ik 1 nachtstop maakte voor ik verderging voor het uiteindelijke doel; mijn "farmstay"! Met spijt liet ik het hostel in Hervey Bay achter, want sinds tijden had ik niet zo'n ruime kamer, zo'n schone en gezellige keuken gehad (inclusief banken, tv en een reizend opaatje). Ik voelde me meteen thuisvoelde op het groene terrein (eigenlijk een soort centre parks) en de kleinschaligheid waardoor ik gelijk leuk contact had met al mijn kamergenoten. Ik had gelukkig een vrije ochtend te besteden, dus pakte ik lekker de fiets (en de verplichte helm, alsof ik niet al jaren fiets) voor een lange tocht langs het strand.
De volgende nachtstop was Rockhampton, 7 uur met de bus reizen. En toen zat ik om half zeven 's ochtends kant en klaar in het minibusje dat me naar de boerderij "Myella" zou brengen.

Ik werd alleen al enorm blij van het landschap dat steeds Australischer werd (weg huizen, straten, gebouwen, welkom droge velden, "flesbomen" en bruine stieren)! Eenmaal aangekomen viel ik in mijn eerste blije verbazing; een kangoeroe die op het terrein lag te zonnen! Mijn tweede blije verbazing kwam toen "uncle Harry" ons een zak overhandigde met een gewonde baby-kangoeroe. De familieboerderij vangt gewonde kangoeroes op, en de dieren blijven vaak om het terrein heen hangen. Mijn derde verbazing was toen mijn kamerdeur openging; EEN KAMER VOOR MIJ ALLEEN, MÉT KOELKAST ÉN TWEEPERSOONSBED! Ik kon boer Shane wel om zijn hals vliegen zo blij! (nee, don't worry, niet gedaan;p ) wel gek om na 2 maanden, weer in je uppie op een kamer te slapen, ben de stilte niet meer gewend!

Na een spoedcursus van 30 minuten over paardrijden ("hoe kom ik het paard op en af, hoe stuur ik en hoe stop ik mijn paard"), ging ik voor het eerst van mijn leven zélf een paard op en hopla, op naar een buitenrit over de vele hectares van de boerderijgrond! Het plaatje was compleet, 6 ruiters gehuld in geruite blouzen, vergeelde spijkerbroeken en cowboylaarzen, jachthond ernaast, kangoeroe hier, stiertje daar! Beetje spannend uiteraard want ik weet helemaal niks van paarden af, dus ze zijn onvoorstelbaar voor me, maar mijn afgerichte paard volgde ook (of eigenlijk juist) zonder mijn aanwijzingen de groep!

De oude Peter (mist een oog) en zijn broer "uncle Harry" (links een gehoorapparaat) reden ons na de lunch, in de laadbak achterop de jeep, over het landgoed. Écht even een andere wereld om omringd te zijn door twee oude knarren die enorm veel weten over de natuur, economie en politiek (daar ook lekker over discussiëren). En dan moeders die de koeienbel slaat en met schelle stem over het terrein aankondigt dat het eten klaar is! Haar kookkunsten deden me aan oma denken; lekker roomsausje erbij, beetje extra kaas, dus bezorgde vrienden; ik heb genoeg bijvoeding gekregen;) Een heerlijke verwennerij om als lunch een buffet te hebben, in plaats van te eten wat er in de kleine backpackerskoeltas voorradig is (=brood met jam haha).
Het sprookje gaat verder met twee huisdieren; een kale kakatoe en een papagaai die praat en geknuffeld wilt worden, kipjes die verse eieren leggen, koeien die gemolken moeten worden (uiteraard beiden gedaan), tomaten, sinaasappels, pompoenen, pepers etc.etc. uit eigen tuin, pal naast de hangmatten. Oh, ik vergeet nog de prachtige zonsondergang;D

Dag twee werd ik een échte Mc Clauise daughter (= een serie); ik heb koeien bij elkaar gedreven vanaf mijn paard! Na spelenderwijs geoefend te hebben om het paard te laten luisteren naar de commando's, gingen we richting de koeien die naar een ander stuk land gedreven moesten worden. Uiteindelijk stond ik voor de positie om (in mijn eentje) een groep aanstormende koeien tegen te houden om het hek door te gaan. Ahjajjj, mijn angst drukte ik maar snel weg, want beesten ruiken dat, en ik stond niet alleen oog in oog met een groep beesten, ik zat er ook op eentje! Eind goed al goed, de koeien kwamen waar ze moesten komen, ik kreeg een compliment voor mijn "koe-inzicht" en ik was apetrots dat mijn paard niet alleen stom de groep volgde, maar dat ik hem daadwerkelijk zélf tot iets had kunnen toezetten!

Wat mist er nog in dit cowgirl verhaal? Een motorritje:D Weer een spoedcursus; "koppelen, starten, remmen", en de pret kon beginnen. Na een paar uurtjes oefenen over het parcours, kon ik zelfs opstaan van mijn motor (om de ergste hobbels op te vangen), en slaagde ik met een ander meisje voor de test om zelf naar het zonsondergangspunt te rijden, een aantal minuten rijden van de boerderij. Wederom een geslaagde dag.

De laatste dag gingen we, al bijna vertrouwd, te paard enkele jonge koeien van de groep afdrijven, voordat ze besprongen zouden worden door de aanwezige stieren. Na mijn laatste heerlijke lunch deed ik lui een dutje, zwom ik, en genoot ik nog even van de boerderij. Ik werd afgezet bij de bushalte waar ik 6 uurtjes in de Mac wachtte, tot de nachtbus zou komen.

De volgende dag 7 uur kwam ik aan op Airly beach, en meteen kwam ik een oude bekende tegen; de Duitse Carola. Ik verkende met haar en een Engels meisje het stadje, we kookte, kletste en we zwommen in het zwembad dat op het eerste gezicht op een grote vijver lijkt; midden in het centrum, zonder entree of dergelijke! Na 2 dagen zo te hebben doorgebracht kon ik me met een kleine tas melden in de haven voor een driedaagse zeiltoer!

Maar dit verhaaltje is alweer genoeg tekst voor nu!

  • 20 Maart 2014 - 07:57

    Kitty:

    Wow!!!! Dat klinkt hemels! Wat een gave ervaring moet dat zijn geweest! Airlie beach is leuk he:-). Je moet een keer snachts gaan zwemmen. Geeft een raar gevoel. Veel plezier op de whitsundays trip. Neem aan dat dat is wat je nu gaat doen. Zoveel mogelijk snorkelen. Prachtig! Mooiste strand wat ik ooit heb gezien.
    Liefs xx

  • 20 Maart 2014 - 08:20

    Monique:

    He cowgirl,
    Het lijkt wel een tv serie als ik je verhaal lees, geweldig al deze dingen. Gelukkig heb je dan toch het "echte" australie gevonden, dit zijn toch dingen die wij hier in ons kikkerlanden niet kennen. Geniet de laatste weken nog met volle teugen, dikke kus van ons.

  • 20 Maart 2014 - 20:57

    Raymond, Thomas & Claudia:

    Hey meis!

    Wow wat gaaf wat je allemaal doet, ziet en mee maakt! Ik kreeg geen melding meer van een nieuw berichtje dus heb net even moeten bij lezen maar dat is geen straf ;-) wat schrijf je toch heerlijk! Als je ooit een boek schrijft wil ik je eerste exemplaar Hihi.
    Ik zie het al helemaal voor me hoe het gaat zoals in de serie mclouds daughters echt geweldig. Enne motorrijden is gaaf he ;-) heerlijk vrij.
    We zijn erg benieuwd naar alle foto's en verhalen als je weer terug bent, dus dan maar een date plannen :-)

    Zoals iedereen wel zegd geniet er van meid, voor je het weet ben je weer in dit kikkerlandje.

    Heel veel liefs van ons 3

  • 20 Maart 2014 - 21:42

    Marloes:

    Hallo sperciboon,

    Wat een gave reis, wat maak jij veel mee en wat weet je het heerlijk te beschrijven.
    Het is een genot om te lezen.
    Super dat je dit allemaal onderneemt, wat maakt dit je rijk.....terwijl het je toch klauwen met geld kost.
    Maar dat vergeet je weer want dit is je droom die uitkomt en die je ten volle moet uitbuiten, dit is het moment dit is je kans.
    Zuig het allemaal op en doe wat je gevoel en je intuitie je ingeeft, nu ben je daar nu kan je het zien en beleven. Maak er nog iets bijzonders van dan kan je als je weer thuis bent op iets teren waar veel mensen alleen maar van dromen!!!
    Ik hou van je, een dikke knuffel en een vette zoen.XXXXXXXXX

    je mams

  • 21 Maart 2014 - 07:27

    Frances:

    Wat een heerlijk verhaal en wat maak je toch leuke dingen mee meid! Ik ga snel je andere avontuur lezen!! xxx en geniet nog even!

  • 21 Maart 2014 - 21:41

    Sophie:

    Hee lieverd, wat een prachtig verhaal heb je weer beschreven! Wat een avontuur maak je toch weer mee! En knap van je dat je paard hebt gereden, het lijkt mij doodeng. Leuk die foto's!
    Geniet nog van je tijd daar! Dikke kus en knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 10405

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 April 2014

Indonesie en Australie

Landen bezocht: